muzikálová féerie na motivy hry Williama Shakespeara
Sny svatojánských nocí
- Žánr Muzikál
- Scéna Činoherní scéna
- Premiéra21. červen 1991
- Délka představení2:05 hod.
- Počet repríz307
- Derniéra11. duben 2019
Autor
Režie
Libreto
Kostýmy
Scéna
Hudba
Hudební nastudování
Choreografie
Hlasová průprava
- Marie Steinerová
Puk
Polymnia
Oberon
Titánie
Antiopé
Théseus
Alikvót
- Jan Mazák ml. Hostující herec
Helena
Hermie
- Ivana Odehnalová Hostující herečka
Demétrius
Lysandr
Troll a skřet
- Lenka Janíková
- Lukáš Vokál Hostující herec
Klubko
Poříz
Kolík
Tradice svatojánských nocí
Anna Vejvodová 19. červen 1993 zdroj TelegrafRok uběhl takříkajíc jako voda a po loňském úspěchu představení Snů noci svatojánské na pražském Výstavišti ve spolupráci s Křižíkovou fontánou velice rádi sdělujeme, že včera ve 22 hodin zahájily „sny“ obnovenou premiérou druhý ročník…
…Návštěva představení se mimořádně doporučuje nejen každému, kdo představení dosud neviděl, nebo viděl pouze jednou (prý je třeba dvou pohledů – zblízka a zdálky), ale také partnerům mírně řečeno rozvaděným: společná návštěva představení stmeluje dvojice manželské i milenecké…
Sny u fontány
Jaroslava Suchomelová 10. červenec 1992 zdroj Slovo…Sny svatojánských nocí jsou muzikálem jediné písně, ale ta píseň stojí za to. Když se areálem nese Já jsem ty a ty jsi já… v podmanivém podání Zory Jandové, hlediště jakoby splynulo v naprostém ztotožnění s interpretkou. Potlesk těch asi sedmnácti stovek diváků, kteří se u fontány první červencový pátek sešli, byl dlouhotrvající. Byl uznáním té evidentní dřině, kterou devadesátiminutové představení od herců vyžaduje, a byl i důkazem, že divákům se dostalo toho, co očekávali: oddechu, zábavy a možná procházky po snech vlastních…
Jedineční skřítkové u Křižíkovy fontány
(cg) 25. červen 1992 zdroj Právo...Udeří dvaadvacátá hodina, zazní hudba. Křižíkova fontána vychrlí první gejzíry a z podzemí vylézají skřítkové. Na pražském Výstavišti začínají Sny svatojánských nocí, muzikál na motivy Williama Shakespeara. Příběh o zlobě, závisti a žárlivosti, příběh o soužití muže, ženy a dítěte, které si chce každý z nich přivlastnit, příběh malých človíčků – a přece je i o nás. Zrodil se jedinečný projekt spojující divadelní muzikálovou formu s choreografií stříkajících píšťal Křižíkovy fontány.
Herci brněnského Divadla bratří Mrštíků podávají jedinečný výkon. Tančí, zpívají, zase se vracejí do stísněného prostoru pod jevištěm, aby se opět pomaloučku, polehoučku vraceli a vyprávěli příběh dál. Jejich masky spoluvytvářejí pohádkové kouzlo. Obdivuhodný je každý z nich…
Sny, které budí obdiv / Překvapení se konalo
Jiří Kratochvíl 22. červen 1992 zdroj MF Dnes…Libreto se zdařilo. Text působí harmonicky, zpěvně, rukopis má vyrovnanou stavbu…
…Klaním se Zdenku Mertovi. Alfou i omegou muzikálu není nic jiného než hudba – a zde je bezesporu nejsilnějším prvkem představení… Je přímá, ale ne laciná, stále v popředí, odvíjí se přirozeně. Jako byste ji znali, prostupuje vámi a přitom ji objevujete a zdá se vám nová. S každým výstupem se vám zahryzává víc pod kůži…
Opojeni budete i šťavnatostí harmonie. A melodie ovšem… Mertova hudba vás sytí s každým taktem, je syntetická, stejně jako celá show…
…Vzácně vyrovnaný je výkon celého brněnského souboru, prakticky všichni jsou dobrými herci, zpěváky i tanečníky. Vznikl český muzikál. A je dobré ho vidět.
Brněnské ,,Sny“ čtyřma očima
Eva Rolečková 30. listopad 1991 zdroj Lidová demokracie…Atmosféra úvodního obrazu je strhující: romantický tajemný les se stylizovanými propletenci větví a kořenů, kde se z mlhy noří tajemné bytosti v efektních maskách. V nočním třeštění nenávist střídá pomíjivé lásky a nad vším se vznáší prchavý sen o harmonii. V celém muzikálu nepadne jedno mluvené slovo, jeviště se vyjadřuje zpěvem, pohybem, světlem, hudbou podmalovaným obrazem. Divákovo vnímání je atakováno velmi agresivně a – jak je patrno z reakcí publika – je tato agresivita přijímána vstřícně…
Nastavené zrcadlo
Jaromíra Trunečková 29. listopad 1991 zdroj Haló noviny…Je to po všech stránkách pozoruhodné představení… Všichni účinkující jsou hlasově i pohybově dobře disponováni…
…Muzikál je současný zejména tím, jak svými alegoriemi nastavuje zrcadlo dnům, které žijeme, převrácení hodnot, účelovému zaměřování pravdy a lži, lásky a nenávisti. V jedné z nejpůsobivějších písní také vyjadřuje něco jako krédo lidského rodu: Můj světe,jak jsi ohromný,byl jsi a budeš věčný; a kdybys byl i odporný pro mě jsi jedinečný.
Shakespeare jako záminka
Jaromír Malý 1. prosinec -1…Základním programem je zde rytmus, řád, cit. Jsou zde melodie laskavé, líbivé, nekonvenční. Lze je možná přirovnat i ke Gershwinově Porgy a Bess. Jsou to motivy slovanské citlivosti, nesoucí se širokým záběrem od klasiků až po Janáčka a Ježka. Písně Já jsem ty a ty jsi já nebo Můj světe, jak jsi ohromný možná brzo zlidoví.
Herecké a zpěvní projevy jsou vzácně sladěné s ostatními složkami působícími na diváka. Přece však z této vyrovnanosti vysoko vyvěrá pohádkově čarovný hlas Zory Jandové a pak závěrečná scéna s malým alikvótkem Yaniky Kolářové.
Režie útočí na diváka slovem, zpěvem, pohybem, hudbou, tancem, napětím, humorem, barvami. Proto ani není možné, aby byla přestávka. Těch 90 minut sedíte jako přikovaní a ani potom se vám nebude chtít odejít…
Sny přivezené z Brna
Miroslav Mokoš 1. prosinec -1 zdroj SlovoTi, kteří nezaváhali a zhlédli v pátek nebo v sobotu v Divadle KÁ neobvyklé představení hostujícího Městského divadla z Brna – DBM, určitě nelitovali…
…Muzikálová féerie na motivy hry Williama Shakespeara režiséra Stanislava Moši a autora hudby Zdenka Merty ,,Sny svatojánských nocí“ zaujala nejen svým neobvyklým pojetím režijním, ale i nápaditou výtvarnou stránkou, a hlavně pozoruhodným výkonem všech účinkujících, nikoli členů hudebního divadla, ale činohry. To, co dokázali vytvořit na jevišti, byla strhující podívaná, pastva pro oči i pro uši…
…Povedlo se dát divákovi to, co v dnešní době od divadla očekává, možnost alespoň na chvilku zapomenout na všední starosti a ponořit se do snů. Nejen těch svatojánských.
Nádherně barevných akord
(jjv) 1. prosinec -1 zdroj KvětyNestává se dvakrát často, aby v divadle nebylo jediné sedadlo volné, aby se do hlediště přestěhovaly i židle ze zákulisí a ještě zůstalo nepočítaně diváků postávat v uličkách – nu a divadlu bratří Mrštíků se tenhle husarský kousek při pražském hostování podařil. Představení, nazvané Sny svatojánských nocí, předcházela od brněnské premiéry velmi dobrá pověst – a sluší se na úvod poznamenat, že pražské hostování její kredit prohloubilo…
…Mertova hudba je nápaditá a přitom nezapomíná na melodii, s níž divák chce z divadla odcházet. Zkrátka, Sny svatojánských nocí jsou z rodu představení, jež vracejí víru v dnešek a hlavně zítřek našeho divadla.
Sny, které budí obdiv
I. P. 1. prosinec -1 zdroj Gramorevue…Merta napsal spoustu svěží, chytré a místy i chytlavé hudby, ansámbl brněnského Divadla bratří Mrštíků překonal sám sebe a nastudoval obtížné party způsobem, který budí obdiv…
…k atmosféře přispívá též velmi imaginativní výprava, která jaksi zprostředkovává dojem jednoty lidských bytostí s přírodou, a právě tak i choreografie, kde nejde o nějaké tance či tanečky, ale výrazový pohyb, z nějž se rodí jevištní charaktery. A jsou-li tak dobré a výrazně řezané herecké výkony (autor libreta Stanislav Moša je zároveň režisérem), pak je jasné, že je to představení dobré, ba skvělé…
…Merta je melodik a to je dnes zvláštní případ. A umí též muzicírovat tak, že se posluchačům rozehrají prsty, ruce, nohy. Dokáže rovněž napsat muziku, která ctí zákon kontrastu – prostě se nenudíte…
Sny pod fontánou
Jan J. Vaněk 1. prosinec -1 zdroj Signál…První pražské uvedení Snů svatojánských nocí na Křižíkově fontáně, přilákalo hodně diváků, kteří si kladli otázku: muzikál je sám o sobě vynikající, fontána jakbysmet. Sečtou se dva artefakty v nový a o stupeň vyšší umělecký zážitek, anebo z jejich spojení vzejde atrakce spíše jen pouťově turistická? Nuže, to první je pravdou: Sny na fontáně získaly ještě větší emocionální sílu, sdělení, jež přináší divákům, je čistší a průraznější.
Dlouhý potlesk na konci devadesátiminutového představení (hraje se bez pauzy a ve struhujícím tempu), svědčil o nadšení, které Sny svatojánských nocí vyvolaly: muselo se přidávat. Brno dalo Praze lekci, jak se dělá muzikál…