Vážení divadelní přátelé,

v roce 2010 jsem byl jednou berlínskou uměleckou agenturou dotázán, zda-li bych nezrežíroval světovou premiéru muzikálu Papežka, který napsali mladí němečtí autoři soustředění kolem hudebního skladatele a textaře Dennise Martina. To právě oni „zvítězili“ v nevypsané, avšak o to tvrdší světové soutěži o získání autorských práv na stejnojmenný bestseller americké autorky Donny W. Cross. Ta se nakonec rozhodla pro mladíky ze středního Německa, konkrétně z Fuldy, kde se část jejího historického románu, pojednávajícího o krásné a zvláštní legendě z poloviny 9. století našeho letopočtu, odehrává. Řada světových agentur, produkcí i konkrétních autorů tzv. ostrouhali, (mezi nimi např. i Frank Wildhorn, autor mnoha muzikálů, z nichž jeden velmi dobře znáte, neboť ho máme od podzimu na repertoáru v režii Petra Gazdíka: „Jekyll a Hyde“). Ten enormní zájem má své kořeny především v onom nádherném a neobvyklém příběhu, který Donna W. Cross ve svém románu vypráví. V Německu jej bylo prozatím prodáno více než 8 miliónů kusů!
 
Donnu jsem poznal při tiskové konferenci, kdy 10 měsíců před premiérou podpořila svou přítomností inscenační projekt nového muzikálu. Když jsem ji už tenkrát pozval do našeho města Brna, zaskočila mě informací o svém dědečkovi, který pocházel právě z naší země. A pak po světové premiéře, která se odehrála 3. června 2011 v Zámeckém divadle ve Fuldě, jsem jí své pozvání zopakoval. Nadšeně souhlasila a jsem velmi rád, že skutečně do Brna přiletí den před naší premiérou, tedy 3. února, a že v den jejího příjezdu s ní i Dennisem Martinem můžeme uskutečnit mimořádnou tiskovou konferenci v našem divadle. A samozřejmě jsem pyšný, že jsme tím druhým divadlem na světě, který tento muzikál uvede.
 
Důvody, které mě vedly k rozhodnutí nastudovat toto mimořádné dílo, jsou následující: Četl jsem, že až má duše odejde z tohoto světa, bude zkoumána, jak využila daru pozemského života. A jsou to údajně dvě základní otázky, které nám budou kladeny:
1.      jak intenzivně jsi se vzdělával
2.      jak intenzivně jsi miloval
Tak tedy láska a vzdělání – to jsou ony dva nejvýznamnější komponenty našich životů. Mnohokrát jsem se nad tímto sdělením zamýšlel a pokoušel jsem se najít ještě něco významnějšího. Nepodařilo se mi to. Žit v lásce a v permanentním vzdělávání se. Obdivuhodně jednoduché a silné právě i pro ono obohacující se propojení!
 
Když jsem se poprvé setkal s románem Donny W. Cross „Papežka“, byl jsem nadšen, jak její hlavní hrdinka realizuje právě svůj, byť krátký život, skrze tato „vyšší přikázání“. Od útlého dětství touží její přirozený a neobvykle velký talent po dalším vzdělávání, od útěku z domova touží její opuštěná duše po lásce. Obé realizuje s nádhernou vášní ať už jako lékař pomáhající každému potřebnému, či později jako papež, který pro svůj vztah k lidem, pro laskavou péči o ně dosáhne obecného pojmenování „Papa populi“. I svůj osobní život završuje skrze lásku. Bohužel její čekání na narození dítěte končí nešťastně.
 
Dynamické, citově extrémně angažované dílo Dennise Martina a Christopha Jila mě silně zasáhlo již při našich prvních kontaktech a v průběhu spolupráce s celým inscenačním týmem i se souborem jsem se skrze realizaci mých představ jen dále utvrzoval v přesvědčení o mimořádnosti hlavního sdělení tohoto příběhu.    
 
Lhostejno, zda-li je člověk mužem, či ženou… tím nejdůležitějším je obsah našeho života, který mu vtiskneme jen my sami proti všem příkořím, proti předpojatosti okolí, proti nevzdělanosti a nelásce.
 
Během dvou a půl měsíce, kdy se muzikál Papežka ve Fuldě hrál, se uskutečnilo neuvěřitelných 116 vyprodaných představení! V roce 2012 se v letních měsících muzikál do tamního Zámeckého divadla znovu vrací a pak bude uveden i v dalších městech.
 
Za všechny kolegy z Městského divadla Brno se s vámi těším nashledanou nejenom u tohoto neobvyklého a mimořádného hudebně-divadelního díla s téměř neuvěřitelným názvem „Papežka“
Stanislav Moša 7. 2. 2012
Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->