Ženy na pokraji nervového zhroucení

Ženy na pokraji nervového zhroucení

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra17. prosinec 2017
  • Délka představení2:30 hod.
  • Počet repríz32
  • Derniéra11. duben 2019

ztřeštěná muzikálová komedie

Hudební skladatel David Yazbek, jehož veleúspěšný muzikál Donaha! obletěl celý svět a i naše divadlo jej s úspěchem už několik sezón uvádí, volí s oblibou za předlohy svých muzikálů špičkové filmové komedie. Tentokrát sáhl spolu s libretistou Jeffrey Lanem po proslulé, rozkošně ztřeštěné komedii věhlasného španělského režiséra Pedra Almodóvara z roku 1987 s předlouhým názvem Ženy na pokraji nervového zhroucení (broadwayská premiéra muzikálové verze se odehrála v roce 2010, v loňském roce ve výrazně upravené verzi dobyla i londýnský West End).

V ulicích Madridu konce 80. let, města pulzujícího životem, překotným rozvojem, uměním i vášněmi, se odehrává příběh dabingové herečky Pepy a jejích přítelkyň a známých. Právě v den, kdy se postupně ukazuje, že je opravdu těhotná, ji její milenec Iván náhle opouští. Než se s ním stačí spojit, aby jí svůj nepochopitelný čin vysvětlil, setká se s jeho bývalou ženou Lucíou, právě propuštěnou po dvaceti letech z nervového sanatoria, i jeho synem a jeho snoubenkou. Její nejbližší přítelkyně modelka Candela volá o pomoc; právě zjistila, že její nový milenec Malik je hledaný šíitský terorista… Lucía se s feministickou advokátkou Paulínou připravuje k soudu, u něhož se má Iván zodpovídat za to, že ji před dvaceti lety opustil. A Pepa s pomocí dobrosrdečného taxikáře hledá dál po celém Madridu řešení všech těchto náhle nastalých problémů…

Děj komorního muzikálu kombinuje prvky feydeauovské frašky s hispánskou citovostí i temperamentem, projevujícím se i ve strhující jazz-rockové hudbě inspirované španělskými žánry a rytmy, např. flamencem. 

Autor

  • Jeffrey Lane
  • David Yazbek
  • Pedro Almodóvar

Asistent režie

Překlad

  • Zdeněk Bartoš

Dramaturg

Hudební nastudování

Choreografie

Asistent choreografie

  • Hana Vašáková

Scénické projekce

  • Petr Hloušek

Plakát

  • Jef Kratochvil, Tino Kratochvil

Světelná režie

  • David Kachlíř

Candela

Taxikář

Carlos, Ivanův syn

Rosalia/ Kadeřnice

Matadorka

Hector/ Soudce

Christina

Domovnice

Opravář telefonů/ Ambite

Malik

Doktor /Vrchní inspektor

ŽENY SE HROUTÍ, DIVÁK JE SPOKOJENÝ

(tr) 4. leden 2018 zdroj www.brnozurnal.cz

(…) Točí se filmy podle divadelních her a naopak se na jevištích odehrávají původní filmové příběhy. Přibývá jich, jedním z posledních titulů jsou Ženy na pokraji nervového zhroucení na scéně Městského divadla Brno. Scenárista Jeffrey Lane a skladatel David Yazbek vytvořili skvělý muzikál podle úspěšného stejnojmenného filmu Pedra Almodóvara z roku 1988. Režisér filmu také spolupracoval s libretistou na divadelní podobě. Muzikál je jiný než film, v obou případech nicméně jde o ztřeštěnou a spletitou komedii. Hlavní hrdinka, podváděná Pepa, prožívá v Madridu konce 80. let v jediném dni svůj peprný příběh, v němž září španělský temperament. Velkou pochvalu v této roli zaslouží herečka Lucie Bergerová za zpěv, slovo i pohyb. Postavu žárlivé Lucíi si zjevně užívá také Markéta Sedláčková, rozvíjí v ní svůj komediální talent a pěvecké schopnosti. (…) Kromě zmíněných dvou hereček uvidíte v této inscenaci Petra Štěpána coby nevěrného manžela Ivána a Dušana Vitázka v roli taxikáře. Z dalších si vychutnáte umění i krásná těla Andrey Zelové nebo Sáry Milfajtové coby modelky Candely, role advokátky Pauliny sedne Márii Lalkové. Výraznou postavu matadorky spojující tanečními kreacemi celý muzikál vytváří temperamentní Hana Vašáková. (…) Diváka čeká příběh o propletených vztazích mezi hlavními postavami. Podváděná manželka i milenka, alfa samec, dokonce i nakonec zneškodněný terorista, tady humorná postava. Komediální zápletku umocní nečekaný spánek těch, kteří nechtěně vypijí analgetiky ochucené gazpacho. (…)

 

ŽENY NA POKRAJI NERVOVÉHO ZHROUCENÍ

Peter Stoličný 2. leden 2018 zdroj www.kultura21.cz

(…) Představte si udělat z bláznivého spletence vztahů a situací muzikál. Ono to napodiv jde. (…) Režie se ujal Stanislav Slovák. (…) Spolu s dramaturgem Janem Šotkovským, s dirigentem Karlem Cónem, se scénografem Jaroslavem Milfajtem tvoří dnes už sehraný tým, který se podílí na většině Slovákových inscenací. Jednoduchá variabilní scéna musí být rychle měnitelná. (…) A tak jsme jednou v interiéru, hned zase v madridských ulicích, kde se honí dva taxíky. I to lze inscenačně, a dokonce nádherně, s humorem, zvládnout. Zvláštní pozornost si zaslouží muzikáloví herci. Že je u všech perfektní zpívání, na to jsme si už v Městském divadle v Brně zvykli. Čisté výrazné hlasy, perfektní zvládání mikroportového zpěvu. Navíc je zde kladen důraz na dramatické herectví, což je v konverzační komedii velmi důležité. Hlavní postavu, vnitřně rozháranou Pepu, hraje Lucie Bergerová. (…) Pepa budí největší pozornost a její šílené zamilování do záhadného Ivána je hodné soucitu i úsměvu. Ivánova odvrhnutá manželka Markéty Sedláčkové si svou roli užívá. (…) A Candela Andrey Zelové, tak to je výbuch nádherné energie, rychlomluvy s přemírou gest, prostě komická postava, jak má být. Moc hezky vypracované vztahy má cudný milenecký pár, Jan Brožek jako Carlos a Eliška Skálová jako Marisa. (…) No a korunu těm všem vztahům dává hlavní mužská postava, kolem které se to všechno točí, a to je záhadný a milovaný sukničkář Iván Petra Štěpána. Hraje ho tak trochu tajemně. Je to málomluvný alfa samec a o to větší je sranda pozorovat, co se kolem něj děje. Režisér si velmi rád pohrál s komunikací přes telefon. Ono mu to diktuje i libreto muzikálu, ale ta spousta vtipných detailů vyvolala úsměvy diváků. No a potom je v inscenaci Hana Vašáková jako matador. Beze slov, zato v elegantních pohybových kreacích vytváří předěly, které připomínají atmosféru koridy. A není to vlastně korida, kterou tady všichni zasaženi Amorovým šípem předvádějí? Je tady ještě postava, která celým muzikálem provází, jakýsi hudební moderátor příběhu. Se svou kytarou jej bezezbytku naplňuje energicky zpívající Dušan Vitázek. (…)

 

 

V DIVADLE NAPROTI SLOVANU ZNEŠKODNILI TERORISTU

J.P. Kříž 23. prosinec 2017 zdroj Právo

(…) Muzikál Ženy na pokraji nervového zhroucení je jiný než Almodóvarův film. To podstatné ale zůstává. Frustrovaná, podváděná a opravdu trochu na hlavu padlá ženská nakonec v touze po pomstě na stejným mužem podváděné milence, se kterou navíc ten její alfa samec Iván čeká potomka, zneškodní i nebezpečného teroristu. Nakonec je tedy slavná, a určitě taky nevyléčitelně. Propletenec vztahů je opravdu jako ze života, protože další nestálým manželem dobytou pevností je její advokátka. A aby toho nebylo málo, také syn zakouší první vztahovou torturu, když jeho poněkud chladná snoubenka omylem vypije analgetiky ochucené rozmixované karpáčo a místo ní vstoupí do jeho života vášnivě žádoucí, dosud ale pevně v životě nezakotvená modelka. (…) V žánru je to dílko svěží, odlehčovací, vtipné a zkušeným Stanislavem Slovákem v překladu Zdeňka Bartoše a s choreografem Michalem Matějem na scénu moc dobře vypravené. Do Městského divadla zajít znamená potkat se s největším shlukem Thálií v Česku. V Ženách na pokraji nervového zhroucení se popasete na kumštu Markéty Sedláčkové, hraje tu žárlivou, Petra Štěpána, bohorovně nevinného pacholka manžela, Lucie Bergerové, podváděné milenky, a Dušana Vitázka, taxikáře. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->