Ve stálém angažmá coby člen činoherního souboru je oficiálně od roku 2001, v Městském divadle Brno však zakotvil již v roce 1996, kdy dokončil studia činoherního herectví na brněnské Janáčkově akademii múzických umění, a na zdejších prknech za oněch osmadvacet let ztvárnil více než devadesát postav. Zmiňme například roli Satana v inscenaci Ztracený ráj (zpráva o člověku), jež mu vynesla Cenu Thálie 2020 v oboru Činohra, kterou tak přidal ke skleněné váze z roku 2007, tentokrát z oboru Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry, již získal za další „ďábelskou“ roli Darryla v muzikálu Čarodějky z Eastwicku. Za zmínku stojí i Čarodějky ze Salemu, historické drama, kde si za ztvárnění Johna Proctora vysloužil tentokrát širší nominaci na Cenu Thálie 2018. V širší nominaci se ocitl také již v roce 2005 díky titulní roli Fausta v inscenaci Tragická historie o doktoru Faustovi Divadla U stolu, kde hostoval. Dále v roce 2018 získal na GRAND Festivalu smíchu v Pardubicích cenu za Nejlepší mužský herecký výkon festivalu za roli Ing. Bohumila Plánovského, Ph.D., v komedii Dotkni se vesmíru a pokračuj. Pro úplnost uveďme, že je též držitelem čtyř sošek Křídla pro Nejoblíbenějšího herce MdB, a kromě toho se též opakovaně s úspěchem ujímá i režie tohoto slavnostního večera, na němž jsou dané divácké ceny udělovány.
Z jeviště Činoherní i Hudební scény pravidelně odbíhá do dabingu, na televizní natáčení, přednášet na JAMU, kde vede ateliér muzikálového herectví, či psát divadelní inscenace. Jako jeden z autorů se spolu se Stanislavem Slovákem a Janem Šotkovským podílel na rekapitulačním leporelu Osmyčky (2018), ve kterém sám ztvárňuje roli Marcela Zatýkala a které bylo v roce 2019 oceněno hlavní cenou mezinárodního divadelního festivalu Bez hranic v Českém Těšíně a polském Cieszyně Zlomenou závorou. S úspěchem mezi diváky i kritiky se setkala také bláznivá féerie Bítls (2017), již ve stejném tvůrčím týmu opět sepsal i si v ní s chutí zahrál postavu předsedy MNV Homolu. A fenomenálního přijetí od laiků i odborníků se dostalo také historickému muzikálu Devět křížů (2022), jenž vytvořil s kolegy Miroslavem Ondrou a Robinem Schenkem a v němž ho můžete aktuálně vídat v roli hajného Kudly. Úspěch obou zmíněných hudebních inscenací je podtržen i jejich umístěním na předních příčkách v anketách magazínu Musical-opereta i portálu i-divadlo.cz, kde pro ně hlasovala jak divácká veřejnost, tak odborná porota kritiků.
Kromě divadla sklízí Petr Štěpán úspěchy i v televizi. V roce 2014 byl nominován v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon za hlavní roli ve dvoudílném snímku Poslední cyklista režiséra Jiřího Svobody na mezinárodním televizním festivalu Golden Nymph Awards v Monte Carlu, který se každoročně koná pod záštitou vévody Alberta II. Velmi dobře ho znají i diváci televizních seriálů, namátkou například ze seriálů Ošklivka Katka (2008) či Kukačky (2023), natočil také mnoho pohádek i televizních filmů a inscenací.
Všechna uvedená vyznamenání z nejrůznějších oborů uměleckého povolání jen potvrzují jeho univerzálnost a preciznost. Dalším důkazem, že Petr Štěpán exceluje ve vážných, komických, hereckých i pěveckých polohách, je i výčet z jeho současných stěžejních rolí na prknech MdB. Kromě již zmiňovaného Marcela Zatýkala a Kudly jeho repertoár dále tvoří vznešený panovník Karel IV. v legendárním českém muzikálu Noc na Karlštejně (2014), židovský továrník Viktor Landauer v inscenaci Skleněný pokoj (2015), ctihodný Král Artuš v bláznivé muzikálové komedii Monty Python's Spamalot (2018), tajemný a neodolatelný businessman Edward Lewis v romantickém muzikálu Pretty Woman (2021), sebestředný a nafoukaný profesor mluvy Jindřich Hradský v muzikálové komedii My Fair Lady (ze Zelňáku) (2022), zákeřný a vypočítavý král Claudius v nesmrtelné Shakespearově tragédii Hamlet aneb Hádala se duše s tělem (2023) či zběsilý Vic Johnson ve zběsilé frašce Prachy! (2023).