RENT

RENT

  • Žánr Muzikál
  • Scéna Činoherní scéna
  • Premiéra3. listopad 2018
  • Délka představení2:40 hod.
  • Počet repríz34
  • Derniéra25. duben 2023

rocková opera

Muzikál Rent (česky nájemné) měl premiéru v roce 1996 na Broadwayi a zaznamenal fenomenální úspěch. Vedle několika Cen Tony získal i jako jedno z mála děl hudebního divadla prestižní Pulitzerovu cenu. Patří mezi jeden z nejdéle reprízovaných titulů, byl několikrát uveden napříč celým světem a v roce 2005 se dočkal i filmového zpracování. Dílo, které vypráví o tom, že i přes obrovskou sílu a odhodlání jsme pořád jenom smrtelní lidé, získalo punc kultovnosti i díky tomu, že jeho autor Jonathan Larson zemřel krátce před dlouho očekávanou premiérou a nikdy se tak nedočkal zaslouženého ocenění své dlouholeté práce.

Dojímavý, syrový a mnohdy i surový příběh se odehrává v 90. letech minulého století v East Village, v alternativní čtvrti newyorského Manhattanu v době vrcholící epidemie AIDS, ve společnosti lidí stojících většinou ne vlastní vinou na okraji společnosti. Bohémové, začínající umělci, prostitutky, homosexuálové, bezdomovci a narkomani se navzdory nepřízni osudu pokoušejí protlouci životem a i přes všechny překážky, které jim osud staví do cesty, v sobě nacházejí záviděníhodnou sílu a touhu k životu. Muzikál, ač vypráví o neveselých událostech ze života specifické společenské vrstvy, nabízí strhující pohled na lidský úděl, v němž je nakonec i přes všechny obtíže nejdůležitější láska, touha a víra v budoucnost. Podmanivé a nezapomenutelné dílo, které patří do zlatého fondu hudebního divadla a které vzniklo na motivy Pucciniho opery La bohème, uvedeme v režii Stanislava Moši.

Upozornění: V představení se používají tabákové výrobky. Více zde.

Autor

  • Jonathan Larson

Asistent režie

Dramaturg

Hudební nastudování

Choreografie

Návrh plakátu

  • Antonín Kratochvil

Zvuková supervize

  • Petr Gazdík

Produkce

  • Zdeněk Helbich

Projekce

  • Petr Hloušek

Umělecký záznam a střih představení

  • Dalibor Černák

Světelná režie

  • David Kachlíř

Zvuková režie

  • Ivo Zemek

Mark Cohen

Roger Davis

Mimi Marquez

Angel Dumott Schunard

Joanne Jefferson

Maureen Johnson

Benjamin "Benny" Coffin III.

Herec, Pan Jefferson (otec Joanne), Policejní důstojník, Pan Gray, Pastor

Herečka, Paní Jeffersonová (matka Joanne), Pamela, Stará žebračka, Alexi Darling, Paní Davisová (matka Rogera)

Herec, První zloděj, Gordon, Bezdomovec, Dealer

Herec, Druhý zloděj, Paul, Bezdomovec, Barman

Herec, Třetí zloděj, Steve, Čistič oken, Chlapec

Herečka, Paní Cohenová (matka Marka), Ali, Bezdomovkyně

Herečka, Sue, Policistka, Dívka, Paní Marquezová (matka Mimi)

BRNĚNSKÝ RENT – JE TADY! JE TU TEĎ!

Lukáš Helcelet 18. listopad 2019 zdroj www.musical.cz

V Městském divadle Brno měl premiéru kultovní muzikál Rent z pera Jonathana Larsona o skupině mladých lidí protloukajících se životem v New Yorku devadesátých let minulého století. (…) Režie brněnského Rentu se ujal Stanislav Moša. (…) Základem scény je celistvá patrová kulisa v zadní části jeviště, která znázorňuje primárně byt hlavních hrdinů, a jejímž základním motivem je cihlová zeď, (…) skvěle ilustruje chudý newyorský byt devadesátých let. (…) V části patra se nachází kapela, která se tak sympaticky stává viditelnou součástí inscenace, přičemž její přítomnost na jevišti není nijak rušivým elementem. (…) Brněnská scéna je jednoduchá, účelná a ještě k tomu vypadá opravdu hezky. (…) Celkový vizuální dojem pak skvěle doplňují kostýmy Andrey Kučerové. Vzhledem k povaze muzikálu jsou civilní, moderní a řekl bych až nadčasové. (…) Každý z kostýmů perfektně pasuje k dané roli. (…) Hudební složku lze jen pochválit. Hudba Jonathana Larsona už přes dvě dekády dokazuje, že má své nezpochybnitelné místo na špičce moderních muzikálů a je jednou z největších předností díla. (…) Zmíním velké pozitivum brněnského obsazení, a sice že se všichni, které jsme měli možnost na premiéře vidět, typově opravdu skvěle do svých rolí hodí. (…) Lukáš Janota byl pro mě nejlepším Bennym, jakého jsem zatím viděl. Velmi dobrý a přesvědčivý dojem zanechala také Dagmar Křížová, která ztvárnila postavu Joanne. (…) To samé mohu říci o Kristýně Daňhelové, coby Joannině partnerce Maureen. (…) Mezi Křížovou a Daňhelovou navíc fungovala chemie, krásně na sebe reagovaly a troufám si tvrdit, že jejich duet Take Me or Leave Me se, co se týče hudebních čísel, stal vrcholem představení. (…) Jako Mimi se představila Andrea Zelová. (…) Komplexní výkon Zelové hodnotím jako jeden z těch vůbec nejlepších. (…)

 

RENT JE ROCKOVÁ OPERA O BOHÉMĚ

Jan Trojan 21. listopad 2018 zdroj www.brnozurnal.cz

(…) Rent je pohledem do nelehkého života lidí stojících z různých důvodů na okraji společnosti. (…) V pestrém ději o mezilidských vztazích a o boji za existenci sledujeme také základní problém skupiny mladých lidí – bydlení. (…) Fakticky všechny postavy newyorských bohémů jsou u Larsona hlavní, téměř polovinu času zpívají společně. (…) Skladatel Larson využívá více forem; rock i pop, blues, tango. Takže tvrdý rock je střídán lyrickými motivy pro klávesy či kytary, případně pro všechny nástroje, tedy kytaru, baskytaru, klávesy, bicí. (…) Rent je hereckým koncertem pro Aleše Slaninu v roli Angela, jenž se lépe cítí v ženských šatech a stylizuje se do ženy. Intenzitou svého úžasného hlasu přezpívala všechny ostatní Hana Holišová, nicméně neméně skvěle se náročných pěveckých a pohybových partů zhostili Daniel Rymeš jako Mark, Kristian Pekar, Alžbeta Trembecká, Igor Ondříček, Barbora Goldmannová, Marco Salvadori. Ve více postavách stačí šílenému tempu celé inscenace zkušenější a vyzrálejší Markéta Sedláčková. (…) Autor mířil tímto dílem především na mladé, ale příjemným zážitkem je Rent i pro mnohem zralejšího diváka.

 

RENT VYPOVĚDĚL O PŘÁTELSTVÍ A LÁSCE. S NALÉHAVOSTÍ

Lenka Kolegarová 13. listopad 2018 zdroj Brněnský deník

Do společnosti bohémů, prostitutek a bezdomovců přivádí americký muzikál Rent, nejnovější premiéra Městského divadla Brno. (…) Strhující muzikál je generační výpovědí skupinky mladých lidí z New Yorku devadesátých let, kteří žijí v chudinské čtvrti East Village, protloukají se životem, hledají sami sebe, inspiraci či lásku. Žijí bohémským životem, který zahrnuje drogy, nevázaný sex, kriminalitu i obavy z pandemie AIDS. (…) Scéna Christopha Weyerse s oprýskanými cihlovými zdmi příznačně evokuje nehostinné prostředí bytu v chudinské čtvrti, stejně dobře se ale dovede proměnit třeba v moderní taneční klub. Efektním prvkem je umístění šestičlenné kapely přímo vzadu na scéně. (…) Režisér Stanislav Moša se zaměřil na naléhavost obecně platných témat: nezaměstnanost, drogy, ztráta iluzí. (…) Výsledkem je energické a pospolité vyjádření společného přesvědčení, z něhož mnohdy mrazí. (…) Postavu, která děj zastřešuje, představuje introvertní židovský filmař Mark Cohen. Daniel Rymeš jej obdařil pro sebe typicky nenápadným, jakoby civilním projevem, který je však velmi pečlivý a soustředěný. (…) Druhou ústřední postavu, HIV pozitivního muzikanta Rogera Davise, ztvárnil Kristian Pekar. Po Horečce sobotní noci z loňské sezóny jde pro něj o další velkou hereckou příležitost, kterou beze zbytku naplnil. Charakter Rogerovy nespoutané lásky Mimi dobře vystihla Andrea Zelová. (…) Nejvýraznější postava, která všechny tmelí dohromady, je homosexuální transgender Angel. Aleš Slanina svého hrdinu vykreslil neokázale a lidsky uvěřitelně. Lesbický pár Maureen a Joanne ztvárnily Hana Holišová a Barbora Goldmannová. Holišová obstála v nesnadném a dlouhém monologickém sólo protestu a jejich společný duet patřil k vrcholům večera. (…)

 

MĚSTSKÉ DIVADLO BRNO ŽIJE LA VIE BOHÈME

Romana Švecivý 11. listopad 2018 zdroj www.prazskemuzikaly.cz

Proslulý příběh skupiny přátel bojujících s nepříznivou finanční situací a šířící se pandemií AIDS, kteří se navzdory tomu snaží každý den si užít, jako by byl ten poslední – to je muzikál Rent od Jonathana Larsona. (…) V režii Stanislava Moši a v překladu Zuzany Čtveráčkové se Rent opět vrátil na česká divadelní prkna v produkci Městského divadla Brno. (…) Marka Cohena si v brněnské verzi Rentu zahrál Daniel Rymeš, kterému tahle role introvertního kameramana moc sedla a zaujal i pěveckým výkonem. (…) Jeho nejlepšího kamaráda Rogera Davise ztvárnil Kristian Pekar, který se výborně doplňuje s Andreou Zelovou coby jeho láskou Mimi Marquez. (…) Energetickou vzpruhou byl Aleš Slanina v roli drag queen Angel. Jako jeho partner Tom Collins se představil Dušan Vitázek. (…) Právě Collins je role, která mu opravdu mimořádně sedla. Nejvíc pozornosti na sebe strhly extravagantní Maureen Johnson v podání Kristýny Daňhelové, která si tuhle roli očividně moc užívá, a její přítelkyně Joanne Jefferson, v roli se představila Dagmar Křížová. Jejich duet byl jedním z vrcholů večera. (…) Témata, která Rent zpracovává, jsou stále aktuální a jeho brněnskou produkci určitě stojí za to vidět.

 

RENT

Luboš Mareček 8. listopad 2018 zdroj ČRo3 Vltava

(…) Titul je na poli hudebního divadla výjimečný. (…) Diváka zaujme nesmírně strhující zanícenost a otevřenost, se kterou mluví o AIDS nebo homosexualitě. (…) Režie našla k tématům cestu a velice nenásilně je otevřela a pro diváky naléhavě zpřítomnila. (…) Hudební nastudování se snažilo přirozeně obtáhnout chytlavost muziky. (…) Mluvených pasáží je tam minimálně, takže to správné označení je skutečně rocková opera. (…) Režisér inscenace Stanislav Moša tady otevřel osobnostní herectví. Na hercích je vidět, že dílu věří, že jsou s osudy za jedno a demonstrují vnitřní poselství díla. Diváka čekají velice zajímavé výkony. (…) Je divácký zážitek, jak herci pěveckou bravurou prosvítili sdělení díla. (…) Inscenaci velice prospělo, že tvůrci pro nastudování nevyužili velkou muzikálovou scénu, ale vše se děje na komorní Činoherní scéně a to sdělení inscenace koncentruje, zintimňuje a dělá působivější. (…) Rent je velice dobrá a hezká inscenace.

 

MUZIKÁL RENT: PUCCINIHO BOHÉMA TROCHU JINAK

Peter Stoličný 7. listopad 2018 zdroj www.musical-opereta.cz

(…) Rocková opera Rent má vynikající hudbu, nápadité texty písní, mimořádný prostor pro scénické vyjádření. Navíc už původní koncepce mizanscény je výborná. Jednotlivá zpívaná i taneční čísla mají obrovský esprit. Do detailu propracované charaktery postav vypovídají o jejich marných a bezradných snahách žít lépe. To všechno, především však mimořádně prokomponovaná a zaranžovaná muzika udělala toto dílo světovým. (…) Diváka může potěšit, že soubor nestárne. Přesněji stárne, ale má stále a stále mladou krev. Novější a nová jména vedle těch už dávno ostřílených umělců. Třeba Dagmar Křížová v roli Joanne nebo Kristýna Daňhelová v roli Maureen. (…) Andrea Zelová v roli Mimi – krásná role, kterou skutečně naplno využila. Je to asi nejlepší Mimi, jakou jsem v Rentu viděl. Ale objevila se tam v několika rolích i Markéta Sedláčková, velká opora divadla. Mezi muži je například Daniel Rymeš, jeho Mark byl příkladnou, plnohodnotnou postavou. Nebo Kristian Pekar jako milující Roger – možná to je jeho největší a výborně zvládnutá postava. Dušan Vitázek(…)své zkušenosti předvedl v roli Toma Collinse dokonale. Nádherně oddechový byl Aleš Slanina v milé postavě transvestity. Bylo vidět, jak si tu postavu s nadsázkou užívá. (…) Principál divadla a režisér Stanislav Moša už nepřekvapí. Jeho režie jsou vždy precizní, s mnoha dobrými nápady. Je to profesionál, který má přesný a čitelný výklad svých inscenací. (…)

 

LA BOHÈME Z EAST VILLAGE

Aleš Bluma 6. listopad 2018 zdroj www.klasikaplus.cz

(…) Soubor Městského divadla Brno uvedl 3. a 4. listopadu v novém překladu rockovou operu Rent. (…) Stanislav Moša se nebál svěřit hlavní roli Mimi Marquez, tanečnice závislé na heroinu a nemocné AIDS, čerstvé absolventce JAMU Alžbetě Trembecké. Odvděčila se za to výborným výkonem, jak pěveckým, tak hereckým. (…) Jejím partnerem byl Kristian Pekar v roli Rogera Davise, hudebníka nemocného AIDS, stále o sobě pochybujícího i stále hledajícího tu jednu, jen tu jednu píseň, kterou si budou zpívat všichni. (…) Spiritus agens je Mark Cohen, filmař tvořící dokument o jejich životě, Davisův přítel a spolunájemník, který děj často komentuje a posouvá. Hraje ho bez alternace Daniel Rymeš. (…) Homosexuálního učitele informatiky Toma Collinse hraje Igor Ondříček velmi přesvědčivě. Aleš Slanina exceluje v roli jeho přítele – travestity Angela. (…) Jeho výkon je fantastický, taneční exposé je nezapomenutelné. Stejně taková je i Hana Holišová v roli bisexuální pouliční umělkyně. (…) Holišové je všude plno, skvěle hraje i zpívá, dokáže výborně nuancovat vztek i touhu. (…) Rent je muzikál s hlubokým filosofickým podtextem, mimořádně dobrou hudbou, strhujícím příběhem. Je to hra o svobodě, toleranci, štěstí i smutku, prohrách i výhrách. (…)

 

RENT: V KULTOVNÍ ROCKOVÉ OPEŘE NA SEBE STRHÁVAJÍ POZORNOST HANA HOLIŠOVÁ A ALEŠ SLANINA (…)

Mirka Dobešová 6. listopad 2018 zdroj www.lui.cz

(…) Příběh Rentu je volně inspirován Pucciniho Bohèmou a shrnuje události jednoho roku v životě obyvatel newyorské East Village. Dějem provází filmař Mark (Daniel Rymeš), který zachycuje příběhy svých přátel – expartnerky Maureen (Hana Holišová) a její nové lásky – právničky Joanne (Barbora Goldmannová), závislé striptérky Mimi (Alžbeta Trembecká) a jejího přítele hudebníka Rogera (Kristian Pekar) či HIV pozitivního IT učitele Toma (Igor Ondříček), který se zamiluje do taktéž HIV+ drag queen Angel (Aleš Slanina). Ti všichni se snaží (pře)žít v době epidemie AIDS, prorazit do světa a jednoduše najít hlavní odpověď na vše – lásku. (…) Z ženských postav na sebe pozornost nutně strhává skutečně vynikající (jak herecky, tak i pěvecky) Hana Holišová v roli excentrické bisexuálky Maureen a Barbora Goldmannová jako její partnerka, lesbická právnička Joanne. Ostatně, jejich duet v druhé polovině představení je snad nejlepším výstupem vůbec. (…) Energie, emoce a 100% nasazení obou hereček/zpěvaček jsou patrné na první pohled i poslech. Z mužských postav „na první dobrou“ zaujme Igor Ondříček jako HIV pozitivní učitel informatiky Tom Collins. (…) Samostatnou kategorií je pak Aleš Slanina jako Angel – jeho výkon jako drag queen je přímo neodolatelný. (…) Kromě výstupu Angel v santovském kostýmu, který musí dostat i nejzarytější odpůrce travesti show, se pak představením prolínají vydařená „telefonická intermezza“, která nakonec ústí v jeden společný telefonický výstup. Aktivistické číslo Hany Holišové je z podstaty věci zcela samostatnou komediální kategorií. Vydařená je i scénografie, příjemnou změnou je pak také viditelné umístění orchestru v horní části jeviště. (…) Rent lze rozhodně doporučit. Již několik let osobně razím teorii, že na muzikály a hudební představení buď do Brna, nebo do Londýna. O tom, že brněnská scéna skutečně umí, pak svědčí i fakt, že se Městskému divadlu Brno daří získávat práva na uvedení titulů, které se v Praze neobjevují. (…)

 

Newsletter

Divadlo podporují

Oblast hledání

-->